Muistan ensimmäisen kerran kun kävin potsdamissa. Olin käymässä Berliinissä Christophin luona ja yhtenä päivänä saimme lainata Christophin kaverin moottoripyörää, jolla päätimme tehdä retken Potsdamiin. En tiennyt mitä odottaa, enkä silloin todellakaan vielä tiennyt, että tulisin asumaan täällä vielä joku päivä.
Vierailumme tulevassa kotikaupungissamme oli melko lyhyt, mutta jo siinä ajassa Postdam ehti tehdä minuun vaikutuksen. Kävelimme vanhan yliopiston alueella ja kauniissa Sansouccin puutarhassa. Ajoimme linnojen, rakennusten ja vanhan tuulimyllyn ohi. Ajattelin, että tässä pienessä kaupungissa olisi varmasti mukava asua.
Nyt yli kaksi vuotta myöhemmin ja täällä noin puoli vuotta asuneena, pidän Potsdamia edelleen mahtavana paikkana asua. Tässä muutamia syitä:
-Se on sopivan pieni, kuten toinen kotikaupunkini Tampere, mutta kuitenkin sieltä löytyy kaikki mitä tarvitseekin.
-Täällä on linnoja, kauniita rakennuksia ja paljon paljon luontoa.
-Konsertteja ja tapahtumia järjestetään melkeinpä joka viikko varsinkin kesäisin ja
-Berliiniin pääsee noin tunnissa, jos kaipaa jotain menevämpää.
-Vanhan keskustan joulumarkkinat ovat ihanan tunnelmalliset.
-Täällä on raitiovaunu ja myös pyörällä pääsee joka paikkaan.
Olen todella tyytyväinen meidän ratkaisuun muuttaa tänne. Ainoa huono puoli, jonka Potsdamista keksin, on kalleus. Asuminen täällä on kalliinpaa kuin Berliinissä ja talojen ja tonttien hinnat hipovat pilviä. Meinaamme siis asua tässä pienessä vuokrakämpässämme niin kauan kuin mahdollista.
Toivottavasti tästä sai kuvan uudesta kotikaupungistamme. Kuvat on otettu Sanssoucin puistossa, joka on yksi suosituimpia nähtävyyksiä Potsdamissa.
Veera
